Verslag Moon YA Meetup

Moon

Begin Juli werd ik volkomen verrast door een uitnodiging van Moon Uitgevers (die de boeken van Cassandra Clare in het Nederlands uitgeeft) voor een YA Meetup bij hen. Dit leek mij ontzettend leuk én informatief (want: uitgever van Cassandra’s boeken hier in nederland!) en dus heb ik natuurlijk de uitnodiging aangenomen. Hierbij dus mijn verslag over deze leuke bijeenkomst.

Óf, zoals ik het heel voorzichtig wil noemen: “Hiep hoi, meer Nederlandse Shadowhunter boeken in het vooruitzicht!” ;)

Afgelopen donderdag 13 Augustus was het dus zover en ging ik op weg naar Amsterdam. Moon Uitgevers is onderdeel van Overamstel Uitgevers en is gevestigd in een heel mooi pand tussen Amsterdam en Duivendrecht (inclusief héle mooie boekenkast ― zie de bovenstaande foto). Moon richt zich op zowel kinderboeken (voorleesboeken, jeugdromans, etc) als Young Adult boeken, en naast de boeken van Cassandra Clare geven zij onder andere ook de Nederlandse vertalingen uit van Sally Green (Half Zwart en Half Wild), Gayle Forman (Als ik Blijf en Wacht op Mij) en Jennifer Niven (Waar het Licht is).

Naast mijzelf waren er ook nog negen andere hele leuke bloggers aanwezig (zie het lijstje onderaan dit blog), en natuurlijk het team van Moon, met onder andere uitgeefster Marieke Woortman en medewerkers van de redactie en social media.
Als eerste vond er een voorstelrondje plaats zodat iedereen even wat over henzelf en hun blog kon vertellen. De meesten kende ik alleen van naam of van het lezen van hun blogs, dus het was erg leuk om ze een keer in het echt te zien.

Hierna werd er door de uitgeefster flink wat verteld over de boeken die er bij hen zijn verschenen, en over de boeken die op het programma staan. Zoals de al eerder genoemde boeken Als ik Blijf en Wacht op Mij van Gayle Forman en waarvan in Oktober een nieuw boek verschijnt, Hier Was Ik. Daarnaast is ook onlangs het eerste YA boek van Sophie Kinsella (bekend van de Shopaholic serie) verschenen: Niet te Filmen (Engels: Finding Audrey).

Cassandra Clare

Waar ik natuurlijk ook heel erg in geïnteresseerd was, is de verdere vertaling van de boeken van Cassandra Clare, en dan natuurlijk met name haar Shadowhunter boeken. Hierover zei Moon dat er na de uitgave van de drie delen van De Helse Creaties (Engels: The Infernal Devices) nagedacht wordt over eventuele vertalingen van The Bane Chronicles, Tales from the Shadowhunter Academy en de trilogie The Dark Artifices, waarvan het eerste boek Lady Midnight in het Engels uitkomt op 8 Maart 2016. Zoals gezegd wordt hierover nagedacht. Over welke boeken uiteindelijk zullen verschijnen (wij hopen natuurlijk dat alle boeken worden vertaald) en wanneer dat zal gebeuren, wordt dus nog druk nagedacht. Voor een eventuele vertaling van The Dark Artifices kan er worden gekozen om de boeken in één keer uit te brengen nadat de drie boeken in het Engels zijn verschenen, zoals bijvoorbeeld momenteel ook met De Helse Creaties gebeurd. Dit heeft als groot voordeel, dat je tussendoor niet zolang hoeft te wachten op het vervolg van het verhaal. De Helse Creaties verschijnen momenteel op zeer korte tijd van elkaar: De IJzeren Engel is uitgekomen op 18 Juni dit jaar, en De IJzeren Prins en De IJzeren Prinses verschijnen op respectievelijk omstreeks 11 September en 5 November dit jaar. Je kunt dus lekker snel verder lezen. Een andere optie is natuurlijk om de publicatie van de delen plaats te laten vinden nadat elk individueel boek is verschenen. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je niet zo lang hoeft te wachten op een nieuw boek over de Shadowhunters.

En wij zijn natuurlijk héél slecht in wachten. ;)

picgifs-doctor-who-150524

Wij willen alles nu, nu, NU!

Waar zouden jullie de voorkeur aan geven? En zouden jullie ook The Bane Chronicles, Tales from the Shadowhunter Academy en The Last Hours in het Nederlands vertaald willen zien? En hoe zouden jullie de titels (niet onbelangrijk!) vertalen?

Daarnaast werd er die middag ook gesproken over het belang van covers, want die bepaald toch voor een deel of je een boek op pakt of niet. Verder bleken onder verschillende van de aanwezige bloggers abstracte (of in ieder geval zonder personages) covers erg populair, zoals die van Een weeffout in Onze Sterren van John Green. Misschien kun je je nog herinneren dat Moon een tijdje geleden op Facebook vroeg je te stemmen voor de covers voor een eventuele pocketreeks van de Kronieken van de Onderwereld (Engels: The Mortal Instruments)? De onderstaande covers (van de nieuwe Britse paperback edities) werden het meeste gekozen, en vallen ook een beetje onder de abstracte covers, alhoewel en wel personages in de illustraties voorkomen. Wie ons volgt op Twitter en Facebook heeft ongetwijfelt gelezen dat wij deze covers en de nieuwe Amerikaanse covers heel erg mooi vinden. Beiden zijn heel verschillend, maar elk op hun eigen manier heel erg mooi.

TMI_New_UK_Edition_small

Daarnaast sprak Moon ook over verschillende andere boeken die uit zullen komen met een nieuwe cover, zoals de Hush, Hush saga van Becca Fitzpatrick (Hush, Hush / Crescendo / Stilte / Finale), die mooie nieuwe zwart-witte covers hebben gekregen die naar mijn mening veel mooier zijn dan de originele.

Vervolgens werd er ook nog het een en ander verteld over de boeken plannen van Moon voor de komende tijd, en er komen uiteraard een fiks aantal nieuwe YA boeken bij (zijn er hier ook science fiction liefhebbers?). Welke boeken er van Cassandra Clare uitkomen na De Helse Creaties en wanneer dat zal zijn is dus nog niet bekend, maar we houden jullie op de hoogte.

Een blik op de najaars catalogus van Moon: De IJzeren Prinses

_DeIJzerenPrinses

Verder werd er ook nog gesproken over het belang van social media (Wie kan er nog zonder?) en van bloggers in de boeken wereld (waar wij ons kiezelsteentje aan bijdragen), maar ook bijvoorbeeld sites als Goodreads of het Nederlandse Hebban.

Als afsluiting van de middag werd er nog een mooie groepsfoto van alle bloggers gemaakt (zie boven) voor de GIGANTISCHE boekenkast van Overamstel Uitgevers (kwijl kwijl) en kregen we een leuke goodiebag mee naar huis met een zelfgekozen boek (Niet te Filmen van Sophie Kinsella, aangezien ik De IJzeren Engel natuurlijk al heb en deze me het leukste leek) en een DVD van City of Bones (die ik natuurlijk al lang heb maar waar ik vast wel een liefhebber voor kan vinden).

_DSC07318

Geslaagde middag toch?

Oh ja, al het YA nieuws van Moon kun je volgen via hun Twitter of Facebook pagina’s.

En het Shadowhunter nieuws natuurlijk via ons ;)

Dit waren de andere aanwezige bloggers:
Joost van nerdygeekyfanboy.com
Lisanne of Daniëlle van ohmybook.nl
Danique V. van adorablebooks.nl
Nanouk van deleesfabriek.nl/
Nynke-Boudien van iheartbooks.nl
Liz van pluizenbol.nl
Anneke van eenlettermeergraag.nl
Claudia van howaboutabook.nl
Ilse van hierschrijftilse.blogspot.nl

Groepsfoto: Moon

6 comments

  1. Hoewel ik alle boeken al in het Engels heb, zijn de boeken van Cassandra Clare ook van die boeken die ik in beide talen wil hebben. :)
    Wat betreft Hush,hush applaus voor Moon, want de vorige omslagen waren verschrikkelijk. Ik kan niet wachten om mijn mismatchende half engels/half nederlandse serie te vervangen voor alle mooie nieuwe nederlandse.

    Like

  2. Ja, vind ik ook. Die nieuwe Hush, Hush covers zijn écht een verbetering.

    En er zijn zoveel mensen die Cassandra’s boeken alleen in het Nederlands lezen, dus ik hoop echt dat ze alles gaan vertalen.

    Like

  3. Ik ben in het laatste deel van the infernal devices bezig. Heb de eerste in het Nederlands al lang uit en ik kon niet zolang wachten, vandaar dat ik deel 2 in Engels heb gelezen en nu met het 3e deel… Ik ga ze zeker nog in het Nederlands lezen. Ik hoop dat ze alles van Cassandra Clare gaan vertalen! Super boeken!

    Like

  4. Ik heb alle boeken die je kunt krijgen nu. had TID net in engels gekocht alle drie, drie dagen erna werden ze een maand later bij bol.com in nederlands verkocht. Is niet heel erg in het engels zijn ze heel mooi en Bane/The Codex heb ik ook in het engels. Ik ben alleen beetje confused over die kalenders en strips. Kun je die daadwerkelijk kopen? Of weet iemand een site waar je dat soort dingen (alles van TMI en TID etc) kunt kopen? Kan niet wachten tot maart.

    Like

  5. Hoi! Nee de kalenders en strips en dergelijke zijn alleen online gedeeld door Cassandra Clare en/of Cassandra Jean, en dus helaas niet als boek of kalender te koop. De enige uitzondering hierop zijn de tarot kaarten. Deze zijn online te bestellen bij een Amerikaanse website. Meer info hier. Er staat ook een art boek op de planning met daarin alle illustraties van het flower project van Cassandra Jean, maar wanneer dat uit gaat komen is helaas nog niet bekend. :)

    Like

Reageren

