[Recensie] ‘Shadowhunters’ aflevering 1.01 en 1.02

KATHERINE MCNAMARA

Let op: Spoilers!

De eerste twee afleveringen zitten er al weer op voor Shadowhunters en daarom is het eventjes tijd voor een kort review.

Dit is dus onze mening, en iedereen mag het daarmee eens zijn of niet. We horen ook graag wat jullie van deze twee afleveringen vonden. :)

Laten we maar gelijk beginnen met het punt waar wij (en waarschijnlijk veel andere fans) ons het meeste zorgen om maakten: Hoe trouw is de serie aan de boeken? Na de geflopte verfilming van het eerste boek is het laatste wat we willen natuurlijk nóg een verfilming die niet trouw is aan de boeken. Op het eerste gezicht volgt de serie, voor zover wij dat na twee afleveringen kunnen beoordelen, in grote lijnen het verhaal uit de boeken. Clary ontdekt dat ze een Shadowhunter is, ze ontmoet Jace, Alec en Izzy en haar moeder wordt ontvoerd door Valentine Morgenstern en de Cirkel. Maar de serie volgt de boeken niet scene voor scene. Er zit veel nieuws in de serie, zoals Luke die een politie agent is, en verschillende nieuwe personages, zoals Dot. Maar al met al volgt het in de grote lijnen het begin van het eerste boek.

DOMINIC SHERWOOD

De tegenvallers (want, ja, die waren er helaas):

Technologie: De hoeveelheid technologie die de Shadowhunters gebruiken in de serie viel een beetje tegen. Vooral in het Instituut blinkt het van de technologie, en daarmee ook van de special effects. Eigenlijk een beetje te veel naar onze mening, want daardoor lijkt het wel erg flashy en futuristisch, terwijl de Shadowhunters uit de boeken toch vooral héél erg traditioneel zijn. In de boeken komt er natuurlijk lang niet zoveel technologie voor, en in Idris werkt technologie niet eens door alle magie. Daarnaast is het feit dat alle Shadowhunters ineens zo hoog kunnen springen erg opvallend. In de boeken kan natuurlijk alleen Jace dat, door zijn bijzondere bloed.

Ook zijn er redelijk veel Shadowhunters aanwezig in het Instituut, in tegenstelling tot het Instituut uit de boeken. Dat vonden wij jammer, want het doen wat af aan de sfeer dat Jace, Alec en Izzy er (tijdelijk) alleen voor staan.

De special effects zijn niet heel overtuigend en zien er regelmatig redelijk nep uit, voornamelijk de magie van Magnus en Dot, en het springen van de Shadowhunters. In de tweede aflevering ziet het aanbrengen van de rune door Jace er wel weer goed uit, dus hopelijk worden de andere special effects ook beter naarmate de serie vordert. De make-up is daarentegen wel heel erg goed, zoals bijvoorbeeld die van de Stille Broeders.

Het tempo: De snelheid waarmee alles plaatsvindt in de eerste aflevering, en ook de hoeveelheid informatie die je als kijker te verwerken krijgt is erg groot. Voor mensen die de boeken kennen is dit vermoedelijk geen probleem, maar voor degenen die net komen kijken, komt er wel heel snel, heel veel op je af. Dit is vrij normaal voor de eerste aflevering van een serie, die natuurlijk veel moet uitleggen over wat er aan de hand is, maar wij vonden The Mortal Cup wel wat erg gehaast. De tweede aflevering, The Descent into Hell is Easy, heeft een ietsjes lager tempo, maar er komt nog steeds veel op je af. Zo wordt in de tweede aflevering al bekend dat Clary Valentine’s dochter is, en het komt een beetje gehaast over. Het was misschien leuker geweest als dit wat langer onbekend was gebleven.

Sommige dialogen: Een paar van de dialogen in de scenes die we gezien hebben waren een beetje ‘awkward’ en kwamen niet echt geloofwaardig over. Vooral de scenes met Valentine’s aanhangers zijn een beetje ongeloofwaardig, en ook Clary is niet altijd even overtuigend.

Chernobyl: Valentine Morgenstern’s basis bevindt zich schijnbaar in Chernobyl. Oké, op zich is daar niets mis mee, maar Chernobyl is nogal radioactief en daar kunnen dus echt geen mensen verblijven. Hopelijk geven ze verderop in de serie hier wel een verklaring of uitleg over, want Cassandra Clare heeft laatst gezegd dat Shadowhunters ook echt niet tegen straling kunnen…

EMERAUDE TOUBIA

Isabelle’s kleding: We moeten het er tóch eventjes over hebben, want sommige van Isabelle’s outfits zien er écht niet uit. Niet eens omdat er zoveel bloot wordt geshowd, maar dat witte lak pakje en die witte pruik vonden wij niet zo’n geweldige keus. Terwijl Emeraude Toubia echt onwijs knap is. Hopelijk heeft ze in de rest van de serie leukere outfits.

ALBERTO ROSENDE, KATHERINE MCNAMARA

Wat vonden wij helemaal geweldig?

Simon, Alec & Valentine. Al waren sommige dialogen een beetje awkward, dan maakte het acteerwerk van de cast, en vooral van de acteurs die deze drie personages spelen, heel veel goed. Alberto Rosende is heel overtuigend als Simon, en hetzelfde geld voor Matthew Daddario als Alec. Vooral Simon is het personage waar je je heel goed kunt inleven, meer eigenlijk dan Clary, die alles eigenlijk wel heel erg snel accepteert, terwijl Simon veel skeptischer is en daarom overtuigender overkomt. Van Valentine hebben we nog niet heel veel kunnen zien, maar Alan van Sprang komt in ieder geval al heel ijzingwekkend over.

Wat in de tweede aflevering ook heel erg leuk is, zijn de interacties tussen Simon en Jace, en tussen Jace en Alec. Daar zie je al goed de spanningen tussen deze drie personages.

De achtergrond muziek: Het klinkt misschien raar, maar die vonden wij echt enorm goed bij de afleveringen passen en stoorde totaal niet, maar pastte goed bij alle scenes.

De gevechts scenes: Er was al flink wat actie in de eerste aflevering en dat zag er eigenlijk al super uit. In de tweede aflevering zat wat minder actie dan de eerste aflevering, en wat meer verhaal, maar we konden bijvoorbeeld Hodge wel al zien trainen.

HARRY SHUM JR.

Kortom, er zijn duidelijk wat punten die verbeterd kunnen worden, maar de serie heeft zeker ook heel goede kanten, en is het kijken zeker de moeite waard.

Wordt vervolgd…