Interview met Cassandra Clare

_DSC07386

 

Op Zaterdag 16 April waren wij in Londen voor het Super Fan Event met Cassandra Clare. Het verslag daarvan kon je eerder deze week al lezen. Op dezelfde dag was Cathrin van TMI Source in de gelegenheid om Cassandra persoonlijk te interviewen, én ze was zo lief om ook namens ons een aantal vragen te stellen. Ze sprak Cassandra onder andere over lezen, schrijven en natuurlijk haar spannende nieuwe boek, Lady Midnight!

De Engelstalige versie van het interview kun je vinden op de website van TMI Source.
You can find the English version of the interview on the website of TMI Source.

 

Spoiler waarschuwing!

Het interview bevat een paar vragen in het midden over Lady Midnight en The Dark Artifices en bevat flinke spoilers voor het verhaal. Voor en na het spoiler gedeelte staat een melding. Wees dus voorzichtig met het lezen van het interview als je Lady Midnight nog niet gelezen hebt.

Veel leesplezier!

TMI Source: Laten we beginnen met The Dark Artifices (Cassandra Clare’s nieuwe Shadowhunter trilogie). Was het makkelijker of moeilijker om The Dark Artifices te schrijven? Voor The Mortal Instruments (NL: Kronieken van de Onderwereld) en The Infernal Devices (NL: De Helse Creaties) had je van te voren inspiratie, maar voor Lady Midnight en de hele trilogie besloot je dat je over Los Angeles wilde schrijven omdat je daar bent opgegroeid. Was het om die reden een makkelijker schrijfproces, of was het juist moeilijker?

Cassandra Clare: Ik denk dat het niet persé moeilijker of makkelijker was, maar gewoon anders. Ik had al heel lang het idee om te schrijven over parabatai die verliefd worden op elkaar, dus het was goed om er eindelijk over te kunnen schrijven. Er waren wel veel dingen die anders waren dan de boeken die ik hiervoor heb geschreven. Vaak gingen die over personages die wezen waren of die niet veel familie hadden. Lady Midnight gaat juist over een grote familie (de Blackthorn familie), en aangezien ik zelf enig kind ben, was het schrijven over deze personages uit een grote familie erg moeilijk, omdat het heel anders was dan mijn eigen ervaringen. Het schrijven over Los Angeles daarentegen was heel makkelijk, omdat ik daar opgegroeid ben. Ik hoefde veel minder onderzoek te doen naar de stad en de omgeving dan bijvoorbeeld voor The Infernal Devices (die zich grotendeels in Londen afspelen).

TMI Source: Je bent nog steeds bezig met het schrijven van de Shadowhunter Kronieken en ook met de Magisterium serie met Holly Black, maar op een gegeven moment zal je met beide series klaar zijn. Heb je al enig idee wat je daarna graag zou willen schrijven?

CC: Ik zou graag epische fantasy willen schrijven. Een eigen wereld verzinnen, zoiets als Westeros (in George Martin’s A Song of Ice and Fire). Ik heb dat eigenlijk altijd al willen doen en het is eigenlijk heel vreemd dat ik eigenlijk eerst urban fantasy ben gaan schrijven en niet epische fantasy. Ik zou dus eigenlijk heel graag een episch fantasy boek willen schrijven.

TMI Source: Dat klinkt heel interessant!

CC: Het zal leuk worden!

TMI Source: Sinds we net over schrijven hebben gepraat, hoe ziet je normale schrijfdag eruit? Heb je een routine of is elke dag anders?

CC: Ik probeer altijd om aan een routine vast te houden. Ik sta op en ik treuzel een beetje. Meestal begin ik met schrijven in de middag. Ik probeer een aantal woorden vast te stellen dat ik op een dag ga schrijven — meestal zo’n 3000 woorden — en als ik daarmee klaar ben dan mag ik van mezelf wat anders gaan doen. Als ik het aantal woorden niet haal, dan blijf ik schrijven. Meestal komt Holly (Black) ook langs om te schrijven tussen 1 uur ‘s middags en 6 uur of half zeven ’s avonds. Dus werken een groot gedeelte van de dag samen.

TMI Source: Doe je ook schrijf sprints, net als Holly?

CC: Ja, we doen ze samen. Dan zeggen we “Oké, nu een half uur” en dan doen we de schrijf sprint. Na het half uur kijken we bij elkaar hoe het is gegaan. “Wat heb je gedaan? Hoeveel heb je geschreven?” Het is interessant.

TMI Source: Treuzelen doe je op Twitter, Tumblr?

CC (knikt): Ik probeer alle social media te plannen zodat ik een paar posten in de wachtrij heb staan om te publiceren. Op Twitter ben ik meestal maar een of twee uur in de ochtend aanwezig, daarna niet meer, omdat het anders te veel afleidt. Als ik aan het schrijven ben kijk ik niet op Twitter, het stoort te veel.

TMI Source: Dat snap ik helemaal.

Dutch Nephilim: Krijg je wel eens writer’s block en wat doe je er aan?

CC: Ik krijg writer’s block, iedereen krijgt writer’s block. Voor mij betekent het meestal dat ik een verkeerde richting op ben gegaan ergens in het verhaal. Dan probeer ik terug door het verhaal te gaan om naar verschillende punten te kijken waar het verhaal een andere richting op had kunnen gaan, totdat ik de plek vind waar ik de verkeerde beslissing heb genomen. Dan begin ik vanaf dat punt opnieuw, dat is niet leuk, maar je moet het doen.

Dutch Nephilim: Welke auteurs inspireren je?

CC: Veel verschillende schrijvers. Natuurlijk Jane Austen, maar ook meer moderne auteurs. Neil Gaiman. Hij is een grote inspiratie and ik hou erg van de manier waarop hij mythologie en folklore verweeft in zijn boeken. Diana Wynn Jones, zij is een fantastische inspiratie voor het schrijven van kinderboeken. Tolkien, C.S. Lewis, Gabriel Garcia Marquez en veel auteurs die magisch realisme schrijven.

 

 

Let op: Spoilers voor Lady Midnight!

Dutch Nephilim: Een vraag over The Dark Artifices. Krijgen we een nieuwe High Warlock (NL: Hoge Heksenmeester) van Los Angeles?

CC (lacht): Ik vind het gedoe over de titel High Warlock erg grappig, omdat het niet zo’n officiële positie is. Stel je bent warlock en je verhuist naar een stad, dan ben je soms de enige warlock daar en ben je dus automatisch de “High Warlock”. Op die manier krijg je dus titels als High Warlock van Brooklyn. Ik denk dat er voor een stad van de grootte van Los Angeles waarschijnlijk meerdere warlocks zijn die de plaats van de vorige High Warlock willen innemen en we zullen enkele mogelijke kandidaten ontmoeten in het tweede boek. Sommigen van hen zijn aardig, anderen zijn niet zo aardig!

TMI Source: Ja, Malcolm was so sympathiek–

CC: Ik weet het!

TMI Source: Het zal erg vreemd zijn hem in The Last Hours te zien wanneer hij nog steeds een ‘nice guy’ is.

CC: Voor mij is het erg interessant. Ik vind Malcolm erg leuk om te schrijven en het hele idee achter Malcolm was om een personage te creëren die veel mensen zou aanspreken, omdat hij erg op Magnus lijkt. Veel mensen hadden zoiets van “Waarom zit Magnus niet in dit boek in plaats van Malcolm?” (tijdens het lezen), en dan dacht ik “Daar kom je wel achter”. Magnus zal écht niet rondgaan en een handvol mensen vermoorden en hun handen afhakken. Malcolm heeft enkele eigenschappen die je ook bij Magnus ziet en er is iets heel ergs met hem gebeurd. Hij is daarom erg interessant voor mij in de zin van dat hij een motief heeft voor wat hij doet.

TMI Source: In Lady Midnight heft Magnus het over de bruiloft van Helen (Blackthorn) en Aline (Penhallow), maar hij heeft Julian en Emma ook ontmoet bij Jem en Tessa’s bruiloft. Komen we te weten waarom Julian en Emma de andere bruiloft zich niet meer kunnen herinneren?

CC: Ja, jullie zullen erachter komen waarom ze zich dat niet meer herinneren. Magnus kan zich de bruiloft herinneren, Jem en Tessa kunnen zich de bruiloft ook herinneren, maar verder kan niemand het zich herinneren. Er is een magische reden.

TMI Source: Een vraag over Jace en Clary. Veel lezers waren erg ontsteld en verbaasd over het korte verhaal (achterin Lady Midnight). “Waarom twijfelt ze? Waarom gaat ze waarschijnlijk nee zeggen tegen Jace? Hij is Jace Herondale, hij is de beste man ooit!”

CC (lacht): Ja, ik heb daar veel van gezien. Er iemand die zei, “Weet ze wel niet hoe goed ze het met hem heeft?” en ik heb geantwoord, “Nou, hij heeft het ook erg goed met haar!”

TMI Source: Het zal interessant zijn om uit te vinden…

CC: Waarom ze twijfelt? Ze heeft een goede reden. Het is niet zo dat ze niet van hem houdt. Dat doet ze zeker.

TMI Source: Het was leuk om dit korte verhaal over de TMI personages te lezen.

CC: Ja, het was leuk om weer bij ze terug te komen, ik heb genoten van het schrijven van het verhaal. Het was fijn om te zien waar ze nu waren met hun leven. Jace is opgegroeid tussen Shadowhunters, die eigenlijk heel jong trouwen, en Clary is opgegroeid tussen mundanes (NL: normalo’s) en trouwen is voor haar iets dat je doet wanneer je misschien eind twintig bent. Ik denk dus dat het idee om te gaan trouwen op je eenentwintigste nogal vreemd voor haar zou zijn. Gedeeltelijk omdat haar moeder Jocelyn zo vroeg is getrouwd en dat is toen niet erg goed afgelopen. Ze twijfelt daarom misschien een beetje vanwege haar moeder’s ervaring. Het was leuk om in te checken bij de Mortal Instruments’ luitjes, om te zien hoe ze eraan toe zijn en hoe belachelijk hun feestje was.

Einde spoilers voor Lady Midnight!

 

 

TMI Source: Dus Lord of Shadows is af en zal naar de redacteur gaan?

CC: Nee, het verhaal is af, maar het moet nog ge-edit worden door mij. Dus het is af in de zin van dat er een eerste concept is, maar het is nog niet klaar om naar de redactie te gaan.

TMI Source: Oké. Er is gelukkig nog genoeg tijd tot volgend jaar. Laten we interview afronden met een paar korte, snelle vragen. Favoriete snoepjes?

CC: Cadbury Eggs. Twizzlers, ja, ik weet dat dat walgelijk is. En alles Butterscotch (Vergelijkbaar in het Nederlands met toffee of boterbabbelaar).

TMI Source: Favoriete held en heldin? Mag fictief of echt zijn.

CC: Moeten ze een koppel zijn?

TMI Source: Nee!

CC: Misschien Éowyn uit Tolkien. Ik vind haar geweldig! En misschien Lymond uit de Dorothy Dunnett Lymond Chronicles. Die zouden wel een heel vreemd koppel vormen!

TMI Source: Favoriete slechterik?

CC: Oh God, favoriete slechterik? Dat is een goeie. Eh, ik kan echt nooit op deze dingen komen als ik er over na moet denken. Wie is er een echt goede slechterik? Ik hou van slechterikken die menselijk en gecompliceerd zijn en die op (gewone) mensen lijken. Die zijn altijd moeilijk te vinden. Laat me er over na denken en dan kom ik erop terug.

TMI Source: Je favoriete word?

CC: Crepuscular (NL: Schemerig).

TMI Source: Wat betekent het?

CC: Het betekent “Dingen die gebeuren in de schemer”.

TMI Source: Je favoriete plek in de wereld?

CC: De Provence (in Frankrijk).

TMI Source: Leuk, Frankrijk. Het laatste boek dat je gelezen hebt?

CC: Het heet Sorcerer to the Crown, het was erg goed.

TMI Source: Welk genre is het?

CC: Het is fantasy, epische fantasy met een Midden Oosten-achtige setting.

TMI Source: Interessant. Wat is je favoriete zin uit een van je boeken?

CC: Ik denk dat die uit The Infernal Devices moet komen, omdat daar zoveel in zit over hoe ik over boeken denk. Dus ik denk “Words have the power to change us” (NL: “Woorden hebben de kracht om ons te veranderen”).

TMI Source: Ja, dat is een goede! Laatste vraag: Met wie zou je graag een boek willen schrijven?

CC: Rick Riordan.

TMI Source: Dat zou een goede samenwerking zijn!

CC: Ik denk dat we samen veel plezier ermee zouden hebben.

TMI Source: Ja, ongetwijfeld. Shadowhunters en mythologie, Griekse mythologie, Romeinse mythologie…

CC: Ik denk dat het echt wel zou werken. Ik bedoel, waarom niet?

TMI Source: Het zou heel erg interessant zijn.

CC: Oh! Favoriete slechterick: Lucifer uit Paradise Lost (van John Milton)

 

Cassie, heel erg bedankt voor weer een leuk interview. We zullen zeker duimen voor een Cassandra Clare/Rick Riordan samenwerking en we kijken erg uit naar jouw toekomstige boeken!

Thank you, TMI Source, for letting us submit our questions!

Reageren

